Systemy inteligentnego sterowania domem już niedługo w „Budowlance”

Możliwość zdalnego sterowania roletami, oświetleniem, ogrzewaniem, monitorowaniem temperatury – to tylko niektóre umiejętności, które uczniowie zamojskiej „Budowlanki” zdobędą w ramach projektu „Systemowy dom marzeń”. 

P.T: W tym roku szkoła w ramach innowacji pedagogicznej przystąpiła do realizacji projektu „Systemowy dom marzeń”. Skąd pojawił się pomysł na stworzenie projektu?

– Radosław Kowalczuk, Tomasz Kiecana: – Obecnie coraz częściej pojawia się zapotrzebowanie klientów na tworzenie systemów inteligentnego sterowania domem. Chcieliśmy, aby uczniowie naszej szkoły zdobyli te umiejętności, które w przyszłości mogą zaowocować łatwiejszym znalezieniem pracy. Do tej pory wykorzystywaliśmy na lekcjach tylko elementy inteligentnego sterowania domem (np. sterowanie panelem LED), natomiast dzięki projektowi uczniowie będą mogli zajmować się tym profesjonalnie. Projekt tworzony jest przez wszystkich informatyków i budowlańców szkoły. Prace nad projektem trwały od początku roku szkolnego. Złożyliśmy wstępny projekt do Lubelskiej Fundacji Rozwoju i otrzymaliśmy pozytywną opinię. W wyniku konkursu, na podstawie opracowanego projektu i rozmowy, otrzymaliśmy 91.67 punktów, to bardzo satysfakcjonujący wynik. Obecnie tworzymy makietę, konspekty i filmy, które do końca października będą umieszczone na specjalnie w tym celu stworzonej stronie internetowej.

– W jaki sposób można inteligentnie sterować domem? Jakie umiejętności zdobędą uczniowie?

– Wszystko opiera się na stworzeniu programu kształcenia dotyczącego projektowania i wykonywania systemów automatyki domowej, czyli np. możliwości sterowania roletami, folią ciekłą krystaliczną (przyciemnianiem okien), oświetleniem, ogrzewaniem, monitorowaniem temperatury, ciśnienia pomieszczenia, jakości powietrza, pyłów zawieszonych PM 10, zasilania gniazda, oświetlania schodów czy tworzenia  programowalnych LED-ów.  Wszystko to odbywać się będzie  w systemie DOMOTICH. Program „Systemowy dom marzeń” jest uzupełnieniem edukacji w szkołach zawodowych i technikach o kierunku budowlanym, składający się  z dwóch powiązanych ze sobą elementów: interaktywnej makiety rzeczywistych rozmiarów sterowanej z poziomu smartfona i  strony internetowej ze scenariuszami zajęć (każdy z filmem i materiałami pomocniczymi).

– Czy potrzeba mobilnego zarządzania urządzeniami zdobywa obecnie popularność? Jakie są jego zalety?

– Coraz więcej osób zauważa potrzebę mobilnego zarządzania urządzeniami. Coraz powszechniej wykorzystywane są systemy tzw. „inteligentnego domu” – instalujemy coraz nowocześniejszy sprzęt AGD i RTV z możliwością sterowania przy pomocy pilota, panelu sterującego, próbujemy instalować sterowane żarówki. Takie sterowanie pozwala na oszczędności w rachunkach za prąd i ogrzewanie, zwiększa bezpieczeństwo zwłaszcza osób starszych i dzieci, zwiększa poziom wykorzystywanych zabezpieczeń, ułatwienia korzystanie z różnych urządzeń wyposażenia gospodarstwa domowego.

-Nasza szkoła jako pierwsza w regionie realizuje projekt „Systemowy dom marzeń”.  Kiedy  i w jaki sposób systemy „inteligentnego domu” będą wprowadzane do programu nauczania w naszej szkole?

– Zajęcia ruszą od września 2018 roku. Tak jak wcześniej wspomnieliśmy, jesteśmy w trakcie tworzenia makiety, na której uczniowie będą pracować. Makietę będzie można oglądać w czasie rzeczywistym na stronie internetowej projektu za pomocą systemu kamer i zdalnie nią sterować, ćwiczyć. Dodatkowo będą stworzone filmy i rozkłady materiałów dla nauczycieli i uczniów, pokazujące w jaki sposób inteligentnie sterować smartfonem, komputerem.

– Kto może wziąć udział w projekcie?

– Grupę odbiorców w pierwszej fazie stanowić będą uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 4 w Zamościu, uczący się w ostatnich klasach technikum. Docelowo projekt jest adresowany do uczniów na terenie całej Polski zidentyfikowanych jako użytkownicy rozwiązania innowacyjnego.

– Czy jeszcze inne działania będą podejmowane w ramach realizacji projektu??

– Tak. W planach mamy organizację konkursu o zasięgu wojewódzkim z nagrodami o wartości 6 tysięcy złotych. Celem konkursu będzie propagowanie innowacji i znalezienie najciekawszych rozwiązań, które nie zostały jeszcze ujęte na makiecie. Konkurs rozpocznie się we wrześniu, rozstrzygnięcie zaplanowaliśmy na marzec w ramach wydarzenia „Zawodowy Strzał w Dziesiątkę”. W konkursie będą mogły wziąć udział osoby między 18 a 25 rokiem życia.

– Podsumowując, jakie korzyści mogą osiągnąć uczniowie, którzy przystąpią do projektu?

– Udział w zajęciach w ramach realizacji programu przygotuje uczniów na wejście na rynek pracy i w świat  nowoczesnych technologii, a w przyszłości zaproponowanie nowych usług klientom dotyczących automatyzacji domu. Uczniowie zapewne zdobędą przewagę na rynku pracy nad innymi osobami, którzy nie dysponują takimi praktycznymi umiejętnościami. Co więcej, że oprócz wiedzy i umiejętności to również dobra zabawa.

makieta1

makieta1