W dniach 28-29 kwietnia 2025 czterech nauczycieli z naszej szkoły (Dyrektor ZSP 4, pedagog specjalny, nauczyciel współorganizujący kształcenie oraz koordynator projektu) wzięło udział w mobilności job-shadowing w tureckiej szkole TOKI Mehmet Akif Ersoy Ortaokulu w Stambule.
Toki Mehmet Akif Ersoy Ortaokulu w ramach edukacji włączającej posiada klasy z oddziałami integracyjnymi, oprócz nauczycieli przedmiotów z uczniami pracują zarówno pedagodzy specjalni jak i asystenci uczniów ze specjalnymi potrzebami.
W trakcie pobytu nauczyciele mieli możliwość zapoznania się z pracą szkoły goszczącej oraz zwiedzenia całego obiektu szkolnego, w tym sal lekcyjnych, biblioteki, pokoju nauczycielskiego, stołówki, oraz obiektów sportowych. Szczególną uwagę zwróciliśmy na przystosowanie szkoły do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Obserwacja miała na celu uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych w klasach z uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Były to zajęcia grupowe oraz indywidualne. Po zajęciach uczniowie bardzo aktywnie nawiązywali kontakt w języku angielskim. Zadawali mnóstwo pytań dotyczących Polski, polskiej kultury, obyczajów oraz znanych sportowców. W ramach powitania przygotowali gazetkę klasową dotyczącą polskich obyczajów, tradycji, potraw oraz znanych osób.
W pokoju nauczycielskim był czas na dyskusje z tureckimi nauczycielami na temat zaobserwowanych praktyk nauczania, podobieństw i różnic pomiędzy obydwoma systemami edukacji, a w szczególności dotyczących szkół z oddziałami integracyjnymi. Nauczyciele mieli okazję wymienić się doświadczeniami związanymi ze współpracą z rodzicami uczniów z dysfunkcjami rozwojowymi, omówić stosowanie pozytywnych i praktycznych strategii poprawiających skuteczną komunikację z rodzicami.
Zaskakujące było, że w tureckiej szkole dzwonek na lekcje dzwoni dwa razy. Pierwsze dzwonienie tj. 5 min przed zakończeniem przerwy jest sygnałem dla uczniów aby kierowali się do sal lekcyjnych, po drugim dzwonku do sal udają się nauczyciele. Wewnątrz szkoły tj. w salach lekcyjnych, w holu i na korytarzach widoczne były kreatywne prace uczniów co sprzyjało przyjaznej atmosferze panującej w szkole.
W towarzystwie dyrektorów Szkoły Średniej TOKİ Mehmet Akif Ersoy oraz koordynatora projektu ze strony tureckiej Gülay Ersin mieliśmy również możliwość odwiedzić Dyrektora ds. Edukacji Narodowej Zekeriyę Postacı.
Z pobytu w szkole w Stambule wróciliśmy zainspirowani i pełni pomysłów na pracę z naszymi uczniami.
„Podczas mobilności miałam niepowtarzalną okazję aby zdobyć większa wiedzę dotyczącą nauczania i uczenia się w środowisku integracyjnym. Poznałam alternatywne praktyki nauczania w pracy z uczniem dysfunkcyjnym. Z mojego pobytu w Turcji przywiozłam nie tylko nowe umiejętności i wiedzę, ale także otwartość na nowe wyzwania i kulturową różnorodność. Jestem przekonana, że zdobyta tam wiedza będzie miała ogromne znaczenie w mojej dalszej pracy edukacyjnej, otwierając drzwi do nowych możliwości i inspirując mnie do dalszego rozwoju.”
Anna Ordyniec (nauczyciel współorganizujący kształcenie)
„To była wyjątkowa okazja, aby zdobyć cenne doświadczenie międzynarodowe, poszerzyć kompetencje komunikacyjne oraz swoją wiedzę przy opracowywaniu priorytetów rozwoju szkoły. Miałam możliwość poznać nowe metody pracy z uczniem dysfunkcyjnym aby później móc podzielić się tym doświadczeniem z nauczycielami ZSP Nr 4, aby stworzyć bardziej przyjazne środowisko edukacyjne dla uczniów posiadających orzeczenia.”
Lidia Sternik (Dyrektor ZSP Nr 4)
„Udział w projekcie był inspirującym doświadczeniem, zwiększającym otwartość na potrzeby innych osób, motywującym i dodającym odwagi do wprowadzania zmian w swoich dotychczasowych sposobach pracy, uwrażliwiającym na konieczność troski o środowisko integracyjne. Umożliwił nawiązanie kontaktów i wymianę doświadczeń z kolegami po fachu z innego kraju, i przy okazji rozwijanie umiejętności językowych.”
Monika Kowalczyk-Flak (koordynator projektu)
„Mobilność dała mi możliwość zaobserwowania zajęć i zabaw integracyjnych, które będę mogła wykorzystać w swojej pracy jako pedagog szkolny. Każda zaprezentowana na obserwowanej lekcji technika pozwoli mi bardziej kompleksowo wspierać uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Wizyta w tureckiej szkole posłużyła również wzmocnieniu sieci kontaktów ze specjalistami z placówek zagranicznych z oddziałami integracyjnymi”
Renata Sadowska -Bodziuch (pedagog szkolny)

